asertywnosc-i-odmawianie

Jak być bardziej asertywnym? Poznaj 5 sposobów, aby łatwiej było Ci mówić „nie”

Według psychologicznych podręczników, asertywność oznacza umiejętność wyrażania swoich myśli, poglądów oraz uczuć, w taki sposób, aby szanować własne granice i granice innych ludzi. Umiejętność odmawiania, czyli mówienia „nie” wtedy, kiedy nie zgadzasz się z daną sytuacją, myślą lub propozycją jest dalej problemem dla wielu ludzi. Jeśli masz problem z mówieniem „nie”, to powinieneś podążać za naszymi sposobami nauki asertywności.

Uwierz w siebie

Wielu ludzi ma problem z asertywnością. Jednym z powodów może być po prostu niska samoocena. Asertywność wymaga pewności siebie. Musisz uwierzyć w to, że co myślisz i czujesz jest ważne nie tylko dla Ciebie, ale też dla innych. Uwierz w swoje umiejętności i odrzuć negatywne i fałszywe myśli na swój temat. W ten sposób wyznaczysz swoje terytorium, ale z uwagą na poszanowanie innych ludzi. Jeżeli stajesz się asertywny, to oznaka, że wzrasta Twoje poczucie mocy i wiary w siebie. Wypunktuj swoje mocne strony  i słabe strony. Pracuj nad swoimi słabymi stronami oraz szlifuj dalej swoje zalety.

Przeanalizuj sytuacje, w której nie okazałeś asertywności oraz oceń, dlaczego tak się stało

Zrozum dlaczego zachowałeś się nieasertywnie. Z pewnością wyobraziłeś sobie, że ktoś może poczuć się urażony Twoją odpowiedzią lub po prostu się obrazić. Spróbuj sobie przypomnieć, jak się czułeś po braku okazania asertywności w sytuacji, która Ci w ogóle nie pasowała. Odrzuć od siebie myśli, że ktoś może poczuć się urażony. Masz prawo odmówić i nikt nie powinien Cię do niczego zmuszać. Przekonania typu, że ktoś może być obrażony po powiedzeniu przez Ciebie „nie”, powinieneś zmienić i przestać na ten temat rozmyślać. Jeśli ktoś  Cię o coś prosi, powinien także zrozumieć Twoją odpowiedź.

Mów o swojej opinii

Jeśli ktoś Cię krytykuje, a Ty uważasz, że ktoś nie ma racji, to odpowiedz zdaniem typu „to Twoje zdanie, ja inaczej sądzę na ten temat”. Spróbuj krótko przestawić swój punkt widzenia, pamiętając, aby nie wplątać się w zbędną dyskusję i walkę na argumenty. Nie uciekaj w uległość. Jeżeli natomiast zrozumiesz, że krytyka była słuszna, powinieneś się z nią zgodzić i w uprzejmy sposób odpowiedzieć „masz rację, wdrożę Twój pomysł w moje życie”. Grunt, aby przyznawać się do błędu lub bronić swojej opinii.

Myśl o przyszłości

Wyobraź sobie sytuacje w przyszłości, w której przyda Ci się umiejętność asertywności. Wyobrażaj sobie siebie, jako osobę, która jest bardzo pewna siebie i w rzeczowy sposób odmawia innym ludziom. Skup się na przekonaniu, że możesz w każdej chwili wyrazić swoje zdanie oraz odmówić w danych sytuacjach, które Ci nie pasują. Pomyśl sobie, co możesz stracić, jeśli będziesz za bardzo ugodowy np. w pracy. Jakie sytuacje mogą Cię ominąć, jeśli np. kolejny raz zostaniesz w pracy po godzinach. W ten sposób zmotywujesz się do bycia bardziej asertywnym w swoim życiu!