Jakie cechy i umiejętności posiada dobry lider

Lider to osoba przewodząca pewną grupą ludzi, odpowiedzialna za pracę całego zespołu i wykonywane przez niego zadania. Powinien być przykładem dla reszty i wyróżniać się z tłumu swą wiedzą i kompetencjami. Czego więc świat oczekuje od dobrego lidera? Oto kilka najważniejszych  cech, którymi powinien się on charakteryzować:

Charakter

Silna osobowość to fundamentalny czynnik, dzięki któremu zdobędziemy zaufanie zespołu oraz zjednamy sobie ludzi, którzy będą chcieli towarzyszyć nam w realizacji naszych planów. Ludzie intuicyjnie podążają za jednostkami wykazującymi się pewnością siebie i charyzmą. Dlatego niezwykle ważne jest, abyśmy dbali nie tylko o rozwój umiejętności miękkich, ale przede wszystkim inteligencję emocjonalną, która kształtuje nasz charakter i pomaga radzić sobie z sytuacjami kryzysowymi.

Zmysł organizacji

Zarządzanie zespołem wymaga zarówno umiejętności strategicznych jak i organizacyjnych. Lider powinien tak rozdzielać zadania i obowiązki, aby były one zgodne z potencjałem danego pracownika, gdyż nie tylko usprawnia to prace całej grupy, ale przede wszystkim pozwala zrealizować je na najwyższym poziomie jakości. Dlatego też warunkiem koniecznym podczas pracy w grupie jest poznanie każdego z osobna: ich mocnych i słabych stron, zakres wiedzy jaką posiadają i zdolności jakimi dysponują.

szybkie czytanie

Umiejętności interpersonalne

Oprócz wiedzy merytorycznej, która zalicza się do kompetencji twardych, lider powinien charakteryzować się również umiejętnościami miękkimi, takimi jak np. asertywność, umiejętność rozwiązywania konfliktów czy też komunikacji z drugim człowiekiem i pracy w grupie. To osoba, która powinna dbać o dobrą atmosferę w zespole i motywację do pracy. Należy pamiętać o tym, że to w jaki sposób sami podchodzimy do drugiego człowieka i nasze nastawienie do obowiązków ma ogromny wpływ na działanie całego zespołu.

Wizja celu, do którego zmierza

Aby ludzie chcieli za nami podążać i realizować nasze cele muszą wiedzieć dokąd zmierzają i jakie korzyści przyniesie przygotowany przez nas plan. Zanim podzielimy się z innymi swoją wizją powinniśmy dokładnie przemyśleć strategie, ustalić punkt, który chcemy osiągnąć oraz sposób w jaki tego dokonamy. Dobrze przygotowany i przedstawiony plan działania z pewnością potwierdzi nasz status lidera  i zjednoczy jego zwolenników.

Dobry lider to przywódca, który stanowi autorytet dla grupy. Jest osobą godną zaufania i wsparciem dla całego zespołu, którym kieruje. Kluczowym aspektem jest również szczerość, empatia i autentyczność. Są fundamentalne w procesie budowania profesjonalnej sylwetki lidera. Jeśli więc dostaniemy szanse wykazania się w tej roli powinniśmy zwrócić uwagę na powyższe punkty, które mogą w dużym stopniu ulepszyć naszą pracę z zespołem.

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *