zarzadzanie-czasem

Efektywne zarządzanie czasem

Czy często zdarza Ci się powiedzieć „nie mam czasu”? Albo uważasz, że gdyby doba miałaby 48 godzin, wtedy Twoja efektywność wzrosłaby proporcjonalnie do przyrostu dodatkowych minut? Najwyższa pora pożegnać się z pewnymi stereotypami, które działają na Twoją niekorzyść, a już na pewno marnotrawią wiele cennego czasu.

Czas – surowiec nieodnawialny

Ile razy zdarzyło Ci się powiedzieć, że coś dla Ciebie ważnego, zrobisz dopiero jutro? Ile razy odkładasz swoje cele, postanowienia na kolejny poniedziałek, początek nowego tygodnia lub na Nowy Rok? Planujemy wszystko, a także odkładamy nasze cele na później. Niby normalne zachowanie milionów ludzi na całym świecie, a jednak – czy mamy pewność, że dożyjemy do jutra lub do następnego roku? Niestety nadal nie wymyślono żadnego leku bądź innego specyfiku na wieczne życie i wspaniałe zdrowie.

Nieustannie uciekamy przed świadomością, że nasz czas tutaj na Ziemi, kiedyś się skończy. Nikt z nas nie wie, jak długo będzie żył. Wszyscy łudzimy się, że na stare lata będziemy mogli cieszyć się swoimi wnukami. Wypadki, choroby i inne smutne okoliczności, chodzą po ludziach. Im szybciej zaczniemy liczyć się z tym, że nasz czas jest ograniczony, tym bardziej zaczniemy go szanować.

Wcale nie chodzi o to, by bać się życia, ale zacząć czerpać z niego jak najwięcej i skupić się na rzeczach naprawdę ważnych.

5 skutecznych sposobów na efektywne zarządzanie czasem

Poznaj 5 konkretnych, szybkich, a przede wszystkim skutecznych sposobów na jeszcze lepsze zarządzanie swoim czasem:

 

1. Planowanie – Planuj wszystkie rzeczy, jakie masz do zrobienia.

Swoje zadania możesz najprościej podzielić na trzy grupy:

Priorytetowe – takie, które obarczone są terminami „na wczoraj”, „na już”

Ważne – najczęściej długofalowe na podstawie, których budujesz swoją markę, biznes lub są one wyznacznikiem dalekiego celu. To one właśnie wymagają rozbicia na szereg mniejszych czynności i systematycznego działania.

Nieistotne – wykonujesz je często bezmyślnie, wbrew pozorom – „dla zabicia czasu”. O nich będzie bliżej w punkcie 4.

2. Określ sobie termin

Bez ustalenia ram czasowych na wykonanie zadania, działamy na ostatnią chwilę lub  wykonujemy zamierzony cel po terminie. Natomiast gdy ustalamy konkretną datę z konkretną godziną, w naszej głowie włącza się czujność, iż od tego momentu jesteśmy wolni od obowiązku, dlatego dążymy do jego wypełnienia.

3. Postaw na systematyczność

Naszą kolejną zmorą jest słomiany zapał. Co chwilę poszukujemy motywacji, by jakimś cudem wykonać wszystkie dotychczasowe zadania w ciągu kilku godzin, chociaż zabieranie się zajmuje nam nawet parę tygodni. Takie kompulsywne wykonywanie zadań, na pewno nie przybliży Cię do sukcesu, a jedynie utwierdzi w przekonaniu, że nie masz w sobie wystarczająco dużo motywacji. Tym razem słowo MOTYWACJA, zamień na SYSTEMATYCZNOŚĆ.

4. Wypisz wszystkie zabijacze czasu

Facebook, Twitter, telewizja, gry online, przekładanie rzeczy z miejsca na miejsce i etc. – wszystko brzmi znajomo? Wypisz sobie dokładnie przy jakich czynnościach tracisz rachubę czasu i wystrzegaj się ich lub dawkuj w minimalnych porcjach.

5. Zaplanuj czas wolny

Udowodniono, że jeśli masz problem z organizacją czasu, często narzekasz na jego deficyt, który miałby być przeznaczony na Twój wypoczynek. Masz go i to bardzo dużo, tylko przepuszczasz go przez palce. By tego nie robić, dokładnie zaplanuj chwilę dla siebie – kiedy, jak długo ma trwać, a także w jaki sposób ją zagospodarujesz.

Nawyki są istotne

To są tylko podstawowe porady, które składają się na lepsze zarządzanie sobą w czasie. Warto podchodzić do każdej z osobna i traktować ją jak budowanie nowego nawyku – wtedy efekty naprawdę będą zauważalne!